Geen zorgen om de dag van morgen!

Blija 1

5e klasse B

4 mei 2024 14:30

J. Zwerver

Sportpark Blija
Farrewei 20
9171LM
BLIJE

Er staat een mooie tekst in het meest gelezen boek ter wereld: Maak je geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Het is een tekst die misschien wel opgang kan doen voor de wedstrijd van afgelopen zaterdag. De wedstrijd van Blija – Ouwe Syl stond op het programma. Een belangrijk potje in de strijd om de prijsjes. De technische staf van de Sylsters, Jelmer en Sjoerd Jan, piekerden hoe het zou moeten. Tiemen zit in the States, Berry is geblesseerd, Gerbrand is aan het werk op het land, Hendrik Jan op vakantie. Vier basisspelers minder en hoe ga je dat oplossen? De twee mannen overlegden, appten en belden tot ze een ons wogen, over hoe zou het moeten. Ze besloten om allebei de kicks mee te nemen en als het moest zichzelf een invalbeurt te gunnen. Blija zou ‘sterk’ voor de dag komen en dus was het alle hands aan dek. De mannen hadden zorgen. Hoe mat it no, wa stelle wy op?

Donderdagavond, op het trainingsveld, valt ook Gerwin nog uit. Wer een tsjinfaller! Sipke en Remco waren op Ameland en kwamen gelukkig wel naar Blija. Dat was goed te doen.

Het is half drie, trainer Sander Terpstra heeft op een groot vel de opstelling bekend gemaakt. Sander geeft aan dat er kansen liggen. Hij weet natuurlijk ook het naadje van de kous van waar de staf van Ouwe Syl mee te kampen heeft en pept zijn spelers op. It kin jonges, der by wêze jimme, it mat hjoed gebeure. De trije punten bliuwe tús.

En ja dan gaat het spektakel beginnen.

Ouwe Syl heeft drie vijf ‘nieuwe’ spelers in de basis. Dirk, 15, Ruubsko, 16, Sjoerd 17 als jonge honden en als rots in de branding wordt Jan Koelmans in het centrum van de verdediging gepositioneerd en Sipke komt er nog bij op zes. Er is wat gehusseld met de opstelling en dan ‘giet it oan’.  De supporters rond het veld kijken met argusogen. ‘Waar binne se allegaar?’ hoor ik aan de kant. ‘Dat kin toch niet?’

Het is geel-zwart tegen zwart-geel. De verschillen in de kleurstelling tussen beide teams zijn niet groot. In het spel zit er wel degelijk verschil. In het begin is het een beetje aftasten maar al gauw zien we, tot ons genoegen, dat het wel goed gaat komen. Ouwe Syl pakt het initiatief, de eerste twee corners zijn voor Ouwe Syl. Helaas krijgt Ruben ze nog niet op de juiste plek. De Sylsters werpen de schroom van zich af en zijn baas op het veld. De eerste serieuze kans is ook voor Ruben. Matthijs geeft een mooie voorzet op Wesley, myn klainseun kin goed koppe, en met de kop geeft hij de bal door op Ruben. De jongeling is een beetje verbouwereerd door de goede kans en het wordt een rolletje. ‘Sukke kansen motte der in!’ Vlak daarna eenzelfde situatie: Nu geeft Thomas de bal op de kop van Wesley die de bal op maat bezorgt aan ‘onze klaine’ kroegbaas: Remco kan met links uithalen maar ook dit lukt net niet.

Keeper Duco van de thuisploeg spoort zijn spelers aan: ‘Kop om heech!’, daar kunnen de mannen verder mee. Dan een splijtende pass van Thomas ‘op de stropdas’ van Matthijs, de dartele ‘linksboetoe’ dolt twee, drie spelers en nu moet de bal voor, helaas gaat hij voor eigen succes. Duco weet er raad mee.

Blija probeert het wel maar mist Jan Johannes Drost voor in. Aron Beintema is af en toe gevaarlijk. Een schot van de behendige nummer 7 gaat over.

Dan krijgt Dirk het op zijn heupen, de jongste speler van het veld passeert eerst een man, en dan nog een, en dan nog een, maar keeper Duco keert het schot en brengt de bal vliegensvlug richting aanvallers. Het is eventjes ‘Comedy Capers’ achterin maar gelukkig staat Dennis zijn mannetje.

In de tweede helft krijgen we hetzelfde beeld. Ouwe Syl is baas, Jelmer en Sjoerd Jan hebben de voetbalkousen dan wel aan maar het lijkt er niet op dat de mannen er vandaag in moeten. Je ziet aan de trainers dat de zorgen zijn afgenomen. Het is nog wachten op doelpuntjes.

Blija probeert de bakens te verzetten. Nr. 9 Johannes komt er bij in de spits voor Yannieck. We zijn nog niet zo lang aan de gang en dan speelt Kees een prachtige lage bal. Twee verdedigers van Blija en keeper Duco zijn niet adequaat in hun handelen en ja dan is daar ‘ons Dirk’ Mem Wendy ziet het al aankomen. Als een duveltje uit een doosje komt hij tussen de drie mannen in en neemt ook de bal mee. De mannen snellen naar Dirk maar Dirk is ‘retesnel’ en ja dan ligt de bal dus in het netje, 0-1. Dit kin helpe, een stuk butter in de brij! En dan moeten de mannen van Terpstra toch aanzetten wil ze een resultaatje bereiken. En dat gaat wat te hard! Scheidsrechter van dienst ziet niet wat er gebeurd maar Sjoerd voelt het wel! Een fikse klap op zijn enkel. Een vrije trap is zeker op zijn plaats maar dat gebeurt niet. Sjoerd moet er af, Jelmer (vanmorgen ook 90 minuten gespeeld) komt er in. Sipke gaat naar links en dat pakt goed uit. Bij de eerste de beste actie stoomt Sipke op. Een ‘heerlijk linkerpoatsje’, bal aan de voet en dan gaan. Hij legt de bal panklaar voor ‘ons klainseun’, Wesley schiet met links prima binnen, 0-2, over en sluiten. Ouwe Syl krijgt meer kansen, schoten van Ruben en Dirk worden gepakt door Duco. Blija probeert tegengas te geven en de mannen krijgen ook wel kansjes. Een kopbal van Johannes gaat over de goal, een goed schot, maar Dennis redt en houdt zijn goal schoon. En anders staan Jan en Thomas, met al hun ervaring, op de goede plek om het onheil te keren.

Het slotstuk is voor de Sylsters. De ingevallen Sam krijgt een paar kansjes. Matthijs maakt een doelpunt dat uiterst twijfelachtig wordt afgevlagd. Het is gedaan. Ouwe Syl bleek prima in staat om met de gemiste mannen een mooi resultaat neer te zetten. Prachtig werk mannen!

Ik bin groots op ôns mannen, mooi wark jonges, enne trainers: maak jim niet te feul sorgen over de daag fan morn, dat het geen sin, dat hef wij fandaag wel sien!

Nije week komt Oostergo op’e Syl. Bin jim der ok bij?

Bildtse groetnis, supporter Jelle.